بررسی موسیقی الویس پریسلی (قسمت چهارم)

 

(سالهای 1967-1960)

 

در سال 1960 خدمت سربازی الویس به پایان رسید و او به کشورش بازگشت. در مدتی که الویس مشغول گذراندن خدمت سربازی بود تام پارکر_مدیر تبلیغاتی_ با همکاری شرکت RCA در جهت زنده نگه داشتن شهرت الویس تلاش میکردند  و از طریق انتشار  فیلمها  و آهنگهای او اعتبار و شهرت ستاره غایب را همچنان حفظ میکردند. کارهایی مانند :

WEAR MY RING

AROUND YOUR NECK

HARD HEADED WOMAN

ONE NIGHIT

 

غیبت  دو سالانه  الویس را پر  کرد  و هنگامی  که  او دوباره  به صحنه موسیقی  باز  گشت  همه  شرایط  برایش آماده بود .  تفاوت حضور وی کاملا مشهود بود  و می شد این را از آهنگهای  اول  جدول  بخوبی  فهمید. آهنگ فوق العاده موفق : IT S NOW OR NEVER  _ حالا یا هیچوقت_ که بر اساس  ملودی ایتالیایی  O SOLE MIO ساخته شده  بود  استعداد الویس را به عنوان خواننده ملایم اپرایی فاش کرد. همچنین اجرای آهنگ:  امشب آیا تو دلتنگی  ?_ ARE YOU LONESOME TO NIGHT_ که قبلا در سال 1927 توسط  AL JOLSON   اجرا شده بود  به الویس کمک کرد که کمی از اشعار شکسپیر را دکلمه کند که به این وسیله توانایی نجواکردن  و صدای عصبی خود را به نمایش گذاشت. این آهنگ در 19 ژانویه سال 1961  منتشر  شد  و به  مدت 4 هفته برترین  ترانه آمریکا باقی  ماند از دیگرآهنگهای موفق این دوره میشود به آهنگ زیبای: گریه در پرستشگاه_CRYING IN THE CHAPEL_اشاره نمود که با فروش دو میلیون و هشصد هزار نسخه مبدل  به پر فروشترین آلبوم تاریخ  موسیقی شد.


الویس و سینما

شاید  بزرگترین  اشتباه  الویس در این سالها این  بود که  فعالیت خود را  از موسیقی به سمت   سینما متمرکزکرد. او در طی این سالها کنسرت و برنامه تلویزیونی زنده ای اجرا نکرد  ودر عوض  در 21 فیلم رمانتیک شاد ایفای نقش کرد. این فیلمها  بیشتر برای معرفی ترانه هایش بود و جزو آثار قابل ذکر سینما محسوب نمی شدند. بازی در این  فیلمها به عقیده کارشناسان سبب شد که استعداد الویس  در  سینما و بازیگری به مقدار قابل  ملاحظه ای  به هدر برود . دلیل اینکه الویس در این فیلمهای سطحی و کم ارزش  بازی کر این نبود  که  به  او  نقش  خوبی  پیشنهاد  نمیشد  بلکه  به این دلیل بود که تام پارکر به الویس  اجازه  بازی  در فیلمهای مطرح را نمیداد. پارکر  بسیار کاسب مسلک بود و فقط برایش نفع اقتصادی مهم بود و نه ارزش و استعداد. الویس هم چون با پارکر قرارداد بلند مدتی  امضاء کرده بود ناچار به اطاعت ازاو بود. به عنوان مثال در فیلم نوع فراری نقشی را  که مارلون براندو ایفاکرد ابتدا به الویس پیشنهاد شده  بود اما  پارکر از این کار جلوگیری کرد . با وجود اینکه الویس در اکثر فیلمهایش با کارگردانان  ضعیفی همکاری داشت

 ولی بازهم بر خلاف تصور کارشناسان بسیار خوب دراین فیلمها نقش آفرینی کرد. شاید به همین دلیل است که اکثر کارشناسان  براین  نکته اذعان داشتند که  الویس دارای استعداد درخشانی در بازیگری بود. استعدادی که متاسفانه تام پارکر آن را  به هدر داد.

 

وارد شدن بیتلها به عرصه موسیقی

نکته دیگر در طی این سالها  ظهور بیتلها در انگلستان  بود .  بسیاری گمان میکردند با ظهور این گروه الویس به فراموشی سپرده خواهد شد ولی گذشت زمان  به همه  نشان  داد که  در تاریخ  موسیقی  جهان  تنها الویس است که جاودان خواهد ماند . در اینجا لازم است به این نکته اشاره کنیم که فروش آثار الویس حتی از مجموع بیتلها و رولینگ استون هم بیشتر است.

الویس و بیتلها:

همیشه  در  دیده عموم  بین الویس  و بیتلها رقابت شدیدی وجود داشت  در حالیکه بیشتر از رقابت رفاقت بر روابط آنها حاکم بود. در سال 1965 وقتی بیتلها به آمریکا سفر کردند تنها کسی که آرزوی ملاقاتش را داشتند الویس بود.بالا خره هم آرزوی آنها تحقق یافت وتوانستند چند شب را با الویس در منزلش گریسلند  بگذراندند.....جان لنون _  رئیس بیتلها_   بسیار  به الویس  عشق  میورزید  و همیشه میگفت الویس  و ترانه  هتل دلشکستگی  او  با عث شد تا من جذب دنیای موسیقی  بشوم . و همیشه  موفقیت  خود  و گروه بیتلز را مدیون الویس سلطان بی رقیب موسیقی میدانست .

 

همچنان جان لنون جمله بسیار معروفی درباره الویس دارد که :

Before ELVISTHERE WAS NOTHING

با تشکر از سایت ایران الویس

/ 4 نظر / 25 بازدید
نیما

سلام وبلاگ جالب و زیبایی دارید حاضر به تبادل لینک هستید؟

ژیلا

سلام دوست خوبم خیلی ممنون از مطلب خوبت. "همیشه موفق باشی"

فرزاد

لذت بردم.وبلاگ جالبی داری