بررسی موسيقی Chuck Schuldiner (قسمت چهارم)


چاك شلداينر تاريخ اجتماعی چهار دوره مذكور موسيقی متال را به خوبی می شناسد و به متال هدونيستی همچون كيس Kiss و جوداس پريست Judas Priest به شدت عشق می ورزد. او به ارتباط جامعه شناسی اين چهار دوره (سبمولوژيكال - مصرف گرايی - احساس گرايی و اخلاق گرايی) و رابطه آن با جريان مخالف كه همواره در موسيقی متال هر دوره بيان شده است(هدونيستی - وظيفه شناختی، پوچ گرايی و فرا سوی ماديات) اشراف كامل دارد. به سبب اين شناخت عميق، چاك در دوره خود آثاری را ارائه كرده كه نقطه اوج آن دوران به حساب می آيند.
و بدين ترتيب، در روزهايی كه احساس و انديشه ی كانت ذهن خلاق او را به شدت به خود مشغول داشته، آلبوم نمادين Symbolic را می آفريند. بار ديگر اثری سرشار از ادبيات ناب، موسيقی پربار و مفاهيمی عميق دنيای متال را متحول می سازد.
ترانه نمادين كه آهنگ عنوان مجموعه است، اشاره به دوران كودكی به عنوان دوران بی گناهی و روح سرشار از اميد دارد. او خود در خصوص دوران طفوليت می گويد:
هنگامی كه كودكی بيش نيستی، زيستن بس ساده و سهل است. تو به راستی از آنچه پيرامونت می گذرد، آگاه نيستی، تو قدم به قدم از بی گناهی دور می شوی. بی گناهی چيزی گران قدر و الهی است. افسوس زمانی كه آدم بالغی می شوی و درگير مشغله روزمره، به كلی آنرا از دست می دهی. بدين سان همواره در احتياج آرام بخشی به نام بی گناهی خواهی بود، اما افسوس كه اين دارو توليد و عرضه نمی شود. آن هنگام كه كودكی بيش نيستی، می توانی از دوچرخه ات بيفتی، گل و لای را ببلعی، زخمی شوی و خونريزی كنی، و دوباره سوار دوچرخه شوی... تا بيشتر و بيشتر سواری كنی.
موسيقی آلبوم نمادين سرشار از فراز و نشيب است و ملودی های جاری در آن به گونه ای غريب زيباست. شلداينر يكايك نتها را با ظرافتی كه نشانه آگاهی او از روانشناسی نت هاست و به ندرت در آهنگسازان همرده او ديده می شود، برای همه سازهای اثرش نوشته است. فراتر از آن، احساسی كه در اشعار آلبوم سيلان می كند، كاملاً با بهره گيری از اصول شعر ارسطو، همانگونه كه رمبو می سرايد، سروده شده است. در اشعار كاملاً سمبوليستی آلبوم، سخن از قضاوتها، تعصبها، ابهامها و اصالت وجود انسان گفته می شود.
از آن جا كه استوديوی جورجو و اندی لاروك گرفتار گروه های خويش اند، شلداينر با همكاری جن هاگلن(درام)، كلی كانلن(بيس) و بابی كولبل(گيتار) اين آلبوم را ضبط می كند. از يك نقطه نظر اين آلبوم برترين اثر دث متال دو دهه 80 و 90 شناخته می شود. پايان اين آلبوم، با بهره گيری از صدای محزون گيتار آكوستيك و سولوی گيتار الكتريك، كه مرثيه ای در غالب موسيقی می ماند كه مو را بر اندام شنونده راست می كند.

Chuck5.gif

پس از اجرای كنسرت های آلبوم نمادين چاك شلداينر تصميم به آغاز پروژه جديدی با عنوان Control Denied می گيرد و از دو نوازنده گمنام و در عين حال قدرتمند با نامهای شانُن هَم Shannon Hamm و ريچارد كريستی Richard Christy در كنار تيم آيمر Tim Aymar خواننده هزار صدای گروه Psychoscream و استيودی جورجو، بيسيست افسونگر متال بهره می گيرد. در واقع كنترل دينايد يك گروه پاور متال Power Metal است كه ساختار موسيقيايی آن بسيار به دث شباهت دارد و با اين وجود، ازالِمان های موج نو هوی متال انگليسی (N.W.O.B.H.M) نيز انباشته است. كنترل دينايد با ضبط قطعه ای به نام هنگامه وضوح خود را به ثبت می رساند. ولی ناگهان چاك كار را متوقف می كند چرا كه نشانه های تولد آلبوم ديگری از دث را در روح خود در می يابد. او از نوازندگان كنترل دينايد می خواهد تا برای ضبط اين شاهكار، وی ر ا ياری كنند. اسكات كلندن Scott Clendenin جای خالی استيو دی جورجو را كه در آن زمان، مشغوليات خود را دارد، پُر می كند. و چاك خود خواندن آوازها را به عهده می گيرد. آوای پايداری The Sound of Perseverance با اصولی ترين و علمی ترين شكل آهنگسازی، اشعاری و متأثر از افكار فريدريش ويلهم نيچه، فی الواقع آخرين آلبوم دث است. در دفترچه آلبوم، چاك، آخرين اثرش را به همه كساني كه روياها و خواسته های مثبت دارند تقديم می كند و بار ديگر از هوادارانش ميخواهد كه به جای شايعات از موسيقی حمايت كنند و به كسانی كه در عناصر منفی غرق شده اند هشدار می دهد كه به خود بيايند و تفاوت زنده بودن با وجود داشتن را دريابند. پشت جلد دفترچه جمله ای از كتاب فراسوی نيك و بد اثر نيچه نقش بسته.
و روی جلد به نقاشی زيبايی كه نشان دهنده مغاك است آراسته شده. هر آهنگ اين آلبوم می تواند ذهن شنونده را برای مدتی طولانی به خود مشغول كند و در پايان هنگامه وضوح منتهی با اجرای دث فرجام دهنده افسانه دث می شود. چاك در پايان اين آهنگ، با احساسی شگرف و هول انگيز خدا را صدا می زند و از او پاسخ می طلبد. اين قسمت كه در شعر آهنگ نگاشته نشده بود هنگام ضبط به وقوع می پيوندد و همگان را در استوديو متحير و ميخكوب می كند. پس از آن چاك با اجرای آهنگ مسكن Painkiller اثر جوداس پريست Judas Priest تعلق خاطر خود به گروه های متال نسل اول را به اثبات می رساند گرچه هارمونی هايی كه او استفاده می كند به مراتب قوی تر و استادانه تر از اجرای خود جوداس پريست است.
چاك در قطعه قصه ای بهر گفتن انگار از آنچه در انتظار اوست با خبر است:
هنگاميكه حقيقت را ميچشی همانند ديگران درخواهی يافت كه برای تو من ماضی ام قصه ای بهر گفتن، باز گويش كن! و هنگامی كه درگير كنسرتهای آلبوم است، يك روز دردی در ناحيه گردن خود احساس می كند. در آغاز آنرا جدی نمی گيرد ولی با طولانی شدن درد و مراجه به دكتر در می يابد كه دارای نوعی تومور مغزی بدخيم است. او بلافاصله تحت معالجه قرار می گيرد و زمانی كه علايم بهبودی را در خود می بيند، شروع به نوشتن آلبومی می كند. هنر شكننده وجود The Fragile Art Of Existence در نوع خود شاهكاری است كه در عين تازگی، مهر تاييدی نيز بر آلبومهای دث خصوصا آوای پايداری می زند.
درست هنگامی كه زندگی، بدون نقص به نظر می رسد چيزی پيش می آيد و ما را از پا در می آورد.
پايان قسمت چهارم...


/ 8 نظر / 13 بازدید
hadi hetfield

سلام به اقا حميد کاردرست.....ترکوندی ما رو با اين مطالبت.... در ضمن فرنتيک و ترجمه کردم خوشحال می شم يه نظری بدی... چاکريم ...بای

Ashkan

سلام..يادداشتتو هنوز نخوندم...بايد کامل بخونم..به وبلاگ من هم سری بزن ولی خراب شده..نمی دونم چرا؟؟؟!!!؟؟؟!!!؟؟؟!!!

HOOM@N

khasteh nabashi damet viiiij etlatet kamel bid khobeh to har weblog ke miram az chuk neveshteh bishtar matlab miad dastam

meisam

dige asabamo dari khord mikoni pofuse ba in matalebe dozdit avazi!!! rast migi do ta text tarjome kon ke ta hala kasi rajebesh matlab naneveshte bashe thas was joke may friend . keep rockin

HOOM@N

Virtual Death Reach out and take for me, fruit of the poison Tree, Give me your body and your soul. My youth is fading fast, years melt into the past, This mortal life will take it's toll. khob In TO aLBUOM Cross Purposes AZ Onjai ke in albuom bara 94reshe bazi motaghedan in Alboum Hard rock bazia Heavy mikhastam nazareto bedonam merc ;)

Ashkan

سلام..عزيز..گفتی پيام بده..مطلبت خوبه..الآن کار دارم آخه نمی تونم بنويسم..بعد کامل راجع به اين می نويسم. چون کامل نخوندم......!!!!!!!!!!!!............!!!!!!!!!!!!...........!!!!!!!!!.....وبلاگ من هم اکی شد...

HOOM@N

اهنگ Virtual Death با توجه كه تو البومCross Purposes و براي سال94 از نظرت بعضيا اين البوم هارد راك ولي بعضيا هوي حالا نظر تورو ميخوام بدونم

Ashkan

سلام..بابا ببين عزيز اکی = OK !!!! حالا OK?